Faks w biurze ciągle na czasie, czyli o urządzeniach wielofunkcyjnych z modułem faksu słów kilka.
Urządzenie wielofunkcyjne z fax-em
Drukowanie wszelkiego rodzaju dokumentów, ich kopiowanie, skanowanie oraz przesyłanie to chleb powszedni pracowników dzisiejszych biur. Jeszcze niedawno, by móc wykonywać te wszystkie czynności, trzeba było kupować kilka jednofunkcyjnych urządzeń (drukarki, skanery, kopiarki, faksy itd.), co wiązało się nie tylko ze sporym obciążeniem ekonomicznym, ale przede wszystkim generowało problemy przestrzenne. Sprzęty te zabierały dużo biurowej przestrzeni użytkowej, co w niewielkich pomieszczeniach stanowiło nie lada problem. Producenci elektroniki wyszli zatem naprzeciw potrzebom swoich klientów i połączyli wszystkie niezbędne funkcje w jednym, kompaktowym urządzeniu wielofunkcyjnym.
Jaką drukarkę wybrać ?
Standardowe urządzenia wielofunkcyjne posiadają możliwość drukowania, skanowania i kopiowania, wiele modeli wyposażonych jest również w moduł faksu. Mimo, że dla prywatnych użytkowników faks wydaje się już przeżytkiem, w przypadku biur ma on nadal bardzo duże znaczenie. To właśnie głównie z myślą o biurach tworzone są urządzenia wielofunkcyjne z możliwością faksowania dokumentów. Wbudowane moduły faksu, w zależności od modelu, obsługiwać mogą dokumenty czarno-białe, lub (w bardziej zaawansowanych urządzeniach) kolorowe. Decyzja, jaki model wybrać zależy od tego, jakie dokumenty spodziewamy się przesyłać i otrzymywać za pomocą faksu.
Co powinno posiadać nowoczesne urządzenie wielofunkcyjne
Decyzji związanej z wyborem odpowiedniego urządzenia wielofunkcyjnego dla biura nie można oczywiście opierać jedynie na rodzaju preferowanego faksu. Równie istotne są kwestie dotyczące pozostałych funkcji tego urządzenia. Musimy zatem przemyśleć m.in.:
- czy chcemy, by drukowanie odbywało się w technologii laserowej czy atramentowej (z tą decyzją wiążą się kwestie dotyczące zakupu materiałów eksploatacyjnych);
- czy potrzebujemy drukarki kolorowej, czy wystarczy nam drukowanie monochromatyczne;
- jak duże znaczenie ma dla nas szybkość druku/skanowania/kopiowania (mówiąc inaczej: ile stron w ciągu minuty ma wydrukować/zeskanować/skopiować nasz sprzęt);
- czy będziemy drukować jedynie na zwykłym papierze, czy również na innych nośnikach (foliach, papierach specjalnych itp.);
- jakiej rozdzielczości skanera i kopiarki oczekujemy (dla uzyskania plików dobrej jakości rozdzielczość skanowania nie powinna być mniejsza niż 2 400 dpi, a rozdzielczość kopiowania: 1 200 x 1 200 dpi);
- czy potrzebujemy urządzenia z możliwością podłączenia do sieci wi-fi;
- jakich opcji dodatkowych oczekujemy.
Po odpowiedzeniu sobie na te wszystkie pytania oraz określeniu kwoty, jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć na zakup urządzenia, możemy przystąpić do poszukiwania sprzętu spełniającego nasze wymagania. Najtańsze urządzenia wielofunkcyjne kupić można już za około 150 zł (tanie urządzenia marki HP), jednak za sprzęt spełniający wymagania biurowe zapłacić trzeba około 1 500-2 000 zł. Oczywiście na rynku dostępne są modele znacznie droższe, posiadające szereg dodatkowych udogodnień, jednakże w przypadku małych biur, w których liczy się każda złotówka, wydatek taki wydaje się zbędną rozrzutnością. Przed zakupem urządzenia sprawdzić należy również jak wygląda sprawa serwisu (zarówno gwarancyjnego, jak i pogwarancyjnego), by w przypadku ewentualnej usterki nie spotkała nas niemiła niespodzianka, która utrudni funkcjonowanie biura.